مسعود حسینچاری؛ آناهیتا مهرپور
دوره 11، شماره 38 ، دی 1394، ، صفحه 1-25
چکیده
خواندن، در جایگاه یکی از مهارتهای چهارگانةزبانآموزی، همواره توجه پژوهشگران حوزههای گوناگون، از جمله تعلیم و تربیت، را به خود جلب کرده است. خواندن، از ابزارهای مهم فهمیدن در دنیای کنونی است و دانشآموزان از آغاز سوادآموزی تا پایان دوران تحصیل خود، همواره با خواندن درگیر هستند. از اینرو، توجه به ابعاد مختلف توانایی خواندن، ...
بیشتر
خواندن، در جایگاه یکی از مهارتهای چهارگانةزبانآموزی، همواره توجه پژوهشگران حوزههای گوناگون، از جمله تعلیم و تربیت، را به خود جلب کرده است. خواندن، از ابزارهای مهم فهمیدن در دنیای کنونی است و دانشآموزان از آغاز سوادآموزی تا پایان دوران تحصیل خود، همواره با خواندن درگیر هستند. از اینرو، توجه به ابعاد مختلف توانایی خواندن، از مهمترین وظایف دستاندرکاران تعلیم و تربیت است. هدف مطالعة حاضر، بررسی و انطباق شاخصهای روانسنجی پرسشنامة نگرش مقدماتی به خواندن (مککنا و کییر) است. بدین منظور، ساختار عاملی و پایایی مقیاس یادشده بررسی شد. مشارکتکنندگان، 387 دانشآموز پسر دورهی راهنمایی شهر شیراز بودند که به روش هدفمند (تعمدی) انتخاب شدند. این دانشآموزان در دو مدرسهی راهنمایی، یک آموزشگاه دولتی (عادی) و یک آموزشگاه استعدادهای درخشان، تحصیل میکردند؛ از آموزشگاه استعداهای درخشان 201 و از آموزشگاه عادی186دانشآموز پایههای اول تا سوم راهنمایی پرسشنامهی نگرش مقدماتی به خواندن (مککنا و کییر) را تکمیل کردند. برای بررسی روایی، از روش تحلیل عاملی اکتشافی توأم با چرخش واریماکس استفاده شد. شاخصهای مرتبط با کفایت نمونه و متغیرها برای تحلیل عاملی رضایتبخش بود. پس از اجرای تحلیل عاملی، دو عامل نگرش به خواندن آموزشی و نگرش به خواندن تفریحی استخراج شد که 42/47 درصد از واریانس را تبیین میکردند؛ همچنین، بررسی پایایی پرسشنامه نیز ضرایب آلفا 77/0 برای کل مقیاس را به دست داد. در نگاهی کلی، نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامهی نگرش مقدماتی به خواندن برای سنجش این نگرش در میان دانشآموزان پسر دورة راهنمایی مناسب است و تا حدودی میتواند نیازهای حال حاضر را برآورده کند.
لاله خواجه؛ مسعود حسینچاری
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی امکان پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی براساس اضطراب اجتماعی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس بود. بدین منظور نمونه 550 نفری (250 دختر و 300 پسر) از دانش آموزان سال سوم راهنمایی در شهرستان جیرفت به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های خودکارآمدی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی امکان پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی براساس اضطراب اجتماعی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس بود. بدین منظور نمونه 550 نفری (250 دختر و 300 پسر) از دانش آموزان سال سوم راهنمایی در شهرستان جیرفت به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی، مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان، و مقیاس جوّ روانی کلاس استفاده شد. برای تحلیل داده ها، روش آماری رگرسیون چندگانه (به شیوه همزمان) استفاده شد. نتایج بررسی اثر همزمان اضطراب و جو روانی- اجتماعی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی نشان داد که مؤلفه رقابت در مقیاس جو روانی- اجتماعی پیش بینی کننده منفی و معنادار خودکارآمدی تحصیلی است و همچنین مؤلفه های اصطکاک و انضباط، به صورت مثبت و معنادار بعد استعداد در خودکارآمدی تحصیلی را پیش بینی می کند. همچنین، مولفه انضباط به صورت مثبت و معنادار بعد یافت در خودکارآمدی تحصیلی را پیش بینی می کند. از این ابعاد اضطراب بعد اجتناب از موقعیت جدید، می تواند بافت را به صورت مثبت پیش بینی کند. در پیش بینی بعد تلاش توسط ابعاد دو متغیر اضطراب و جو مشخص شد انضباط در جو روانی- اجتماعی و بعد اجتناب از موقعیت جدید در متغیر اضطراب به صورت منفی تلاش را پیش بینی کنند. در نتیجه می توان بیان کرد در بررسی اثر همزمان متغیرها، جو روانی- اجتماعی و ابعاد آن نقش مهم تری در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارند.